Muligheden for at gemme en målgruppe er nok noget af det første et socialt medie udvikler, når de begynder på deres annoncesystem. Det er med andre ord en fuldstændig basal funktion. Alligevel er det en af de funktioner, jeg er størst fan af.

Min begejstring skyldes ikke funktionen i sig selv, men derimod hvad den indirekte tvinger dig til at gøre, hvis du bruger den: At overveje din annonceringsstrategi.

Hvis en kunde beder mig om at lave et kontotjek og komme med en vurdering af deres annoncering, så er noget af det første jeg ser efter netop gemte målgrupper. Det er typisk en Facebook annoncekonto, jeg bliver bedt om at gennemgå, men det gør sig også gældende på LinkedIn.

Hvis jeg ikke finder gemte målgrupper, finder meget få eller jeg kan se, at de kun er brugt en eller få gange, så drager jeg med det samme følgende konklusioner:

  • Du har aldrig sat dig ned og arbejdet koncentreret med at definere og finde dine primære målgrupper.
  • Du spilder tid i dit arbejde ved at sidde og forsøge at opfinde den dybe tallerken i form af målgrupper, som passer lige præcis til det indhold, du lige sidder med den dag.
  • Eller du spilder tid i dit arbejde ved ganske enkelt at have ineffektive arbejdsgange
  • Du er reelt ikke i stand til at evaluere på din indsats af den simple grund, at der er få eller ingen konstanter – netop fordi du hele tiden opfinder den dybe tallerken.
  • Du bruger ikke data i din målretning.

Man kan også helt overordnet sige, at min konklusion nærmest fra starten bliver: Du har ikke nogen annonceringsstrategi. Du tror måske, at du har, men det har du ikke.

Dén konklusion vil jeg så naturligvis forsøge at finde andre tegn på, at jeg kan droppe eller i det mindste moderere, men det er helt ærligt ikke særligt tit, det sker.

Hvad er en strategi?

Måske jeg lige skulle stoppe en kort stund og fastlægge hvad jeg mener med en strategi. En strategi er din overordnede plan med din annoncering og dermed dit annoncebudget. Hvilke målgrupper vil du gerne nå? Hvad vil du have dem til at gøre?

Du driver måske en neglesalon i Svendborg og vil gerne have fat i nogle forskellige målgrupper:

  • Den unge, som gerne vil have farver og striber.
  • Moderen, som gerne vil forkæle sig selv og have en pause fra mand og børn.
  • Karriekvinde, som vil have hurtig, effektiv behandling
  • Manden, som skal opdage, at pæne negle ikke kun er forbeholdt kvinder
  • Personen, som gerne vil stoppe med at bide negle

Dit mål er naturligvis at få dem til at booke en tid, men du har også andre mål:

  • De skal kende dig
  • De skal se dine videoer med inspiration, tips og trick
  • De skal skrive sig op på dit nyhedsbrev eller melde sig ind i din kundeklub
  • De skal komme til dit gratis, månedlige efter fyraften-arrangement

Derfor er ingen gemte målgrupper lig med ingen strategi

Hvis du ser på ovenstående målgrupper og mål, så kan du nok godt se, at tingene begynder at blive lidt kompliceret, for hvordan skulle man kunne holde styr på alt det? Hver målgruppe vil være forskellig i forhold til alder, køn, måske også geografi, interesser og jobtitel (hvis målretning imod det er muligt).

Du kan måske indvende, at så mange målgrupper har du slet ikke. Du dit produkt er relevant for alle. Det er slet ikke så kompliceret!

Der vil mit svar stort set altid være: Jamen, så er det fordi, du ikke har en strategi! Hvis du havde det, hvis du havde sat dig ned og tænkt de store, overordnede tanker, så ville du indse, at selv hvis du kun har ét produkt, så vil du stadig med fordel kunne kommunikere forskelligt om det til den 18-årige mand og til den 65-årige kvinde.

Hvis du begynder at bruge gemte målgrupper, så indser du ret hurtigt, at det er enormt nemt at lave to forskellige målgrupper og så lave forskelligt indhold til dem. Ergo: Du begynder at tænke i en overordnet strategi.

Og hvis du allerede har sat dig ned og tænkt de store tanker, så vil du slet ikke kunne holde styr på dem uden at få oprettet en række gemte målgrupper, som du nemt og enkelt kan bruge, når du annoncerer.

Det er derfor jeg ret kategorisk siger, at hvis du ikke bruger gemte målgrupper, så har du heller ikke en strategi for din annoncering. Og jeg siger sågar, at selv hvis du insisterer på, at du har det, så er den ikke god nok.

Den strategi jeg selv rådgiver folk efter, når jeg underviser dem i Facebook-annoncering hedder De Fire Arbejdsområder. Den strategi kan du læse og se mere om i denne artikel: https://social-media-klassen.dk/blog/dine-fire-arbejdsomraader-som-facebookansvarlig/

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.