Jeg har mødt mange kursister, som går helt i stå i undervisningslokalet, når de skal lave en annonce. For hvad skal de skrive? Men når jeg taler med dem under frokosten, så står munden ikke stille på dem. De har masser at sige om deres arbejde og om, hvorfor andre skal købe deres varer eller ydelser.

Hvorfor går de så i stå i undervisningslokalet? Hvorfor er det så svært for dem – og måske også dig – at få lavet indhold? En af årsagerne er, at ét er at sidde ved frokosten og tale sig varm overfor en, som spørger interesseret og beder om uddybninger og noget helt andet er, at sidde alene og finde på. Men der er faktisk nogle værktøjer og metoder, som kan gøre arbejdet nemmere for dig. Dem handler denne artikel om.

Artiklen er skrevet på baggrund af et af Social Media-klassens månedlige webinarer, som bliver afholdt for Klassens medlemmer. Titlen på webinaret var ”Louises Plan”, og gæsten var digital rådgiver Katrine Emme Thielke (thielke.dk), som har lavet mere indhold til sociale medier end de fleste af os har spist ærter. Emnet var: Hvordan får jeg (gen)startet min tilstedeværelse på sociale medier? Hvad skal jeg sige? Hvad skal jeg vise? Hvad skal jeg skrive?

I denne artikel får du de tre vigtigste pointer fra webinaret. Som medlem af social media-klassen får du desuden en bonus: Den metode jeg selv blandt andet bruger til at finde på indhold. Find link til lektionen i noterne til denne artikel.

Den Ultimative FAQ

Alle brancher, med tyk streg under alle, siger Katrine Emme Thielke, har mulighed for at bruge tanken om Den Ultimative FAQ til at lave godt indhold. Den Ultimative FAQ svarer på de spørgsmål, som kunderne har – men som de ofte har svært ved at få et direkte svar på; både hos en selv, men også hos konkurrenterne.

Det kunne f.eks. være: Hvor meget koster et website? Hvor mange penge skal jeg bruge på min Facebookannonce? Hvornår er det bedst at rejse til Portugal? Hvor meget sukker skal der i hjemmelavet is? Hvad koster en swimmingpool?

Fælles for de spørgsmål er, at fagfolk uvægerligt vil begynde deres svar med: ”Tja, det kommer jo an på…”. Rigtig mange ting kommer jo rent faktisk an på både det ene, det andet og det tredje, men man kan som regel altid koge alle de ting ned til et par ret konkrete svar. Gør du dét, har du allerede de første par opdateringer klar til sociale medier.

Et forbehold jeg selv har haft overfor at svare simpelt på konkrete spørgsmål, er at man føler, man gå på kompromis med sin faglighed. Svaret på spørgsmålet om, hvor mange penge man skal bruge på sin Facebookannonce, er jeg blevet stillet et utal af gang og svaret kan næsten kun blive langt og kompliceret, for det kommer jo rent faktisk an på en hulens masse ting. Men jeg har faktisk et simpelt svar, som jeg godt kan stå inde for: Start lavt – måske endda så lavt som Facebooks daglige minimum – og sæt så budgettet op, hvis du kan se, at annoncen skaber resultater for din virksomhed.

Dét svar kan naturligvis give anledning til endnu flere spørgsmål hos modtageren, men det er fint, for nu er samtalen i gang og jeg slipper for at skrive et blogindlæg, som folk alligevel aldrig læser.

Den ultimative FAQ behøver dog naturligvis ikke kun bestå af ting, der er vanskelige at svare på – det kan lige så godt være svar på de spørgsmål, som går igen blandt dine kunder. Også selvom svaret står på FAQ’en på dit website.

Gavebarometeret

Når du laver indhold, skal du huske at spørge dig selv: Hvad får modtageren af mig? Jo længere op du kommer af gavebarometeret jo bedre er dit indhold. Helt oppe i toppen ligger den sociale valuta. Det betyder, at hvis dit indhold er helt deroppe, så får modtageren også noget ud af f.eks. at dele det: Det får dem til at fremstå vidende i deres omgivelsers øjne.

Ikke alt indhold, siger Katrine Emme Thielke, kan være i toppen af gavebarometeret – endsige over midten – og det behøver det heller ikke at være. Men der skal være noget – ellers er ens indhold ligegyldigt for brugerne.

Gavebarometeret er ikke så meget en metode til at finde på indhold, som det er en metode til at vurdere kvalitetens af ens indhold, men det kan alligevel være en god model at have liggende i baghovedet når man skal finde på, for der kommer mange flere interessante idéer ud af grundtanken ”hvad kan jeg gøre for mine potentielle kunder” frem for ”hvad vil jeg sælge”?

Genbrugsguld

En af de største øjenåbnere for mig selv, under Social Media-klassens webinar med Katrine Emme Thielke, var hendes eksempel med en social media-manager, som havde 5 måneders indhold til sociale medier. Det rullede han så ud over 5 måneder – plus at han lavede noget dagsaktuelt, når der var mulighed for det.

Når de 5 måneder var gået og indholdet var brugt, så begyndte han simpelthen forfra! Noget indhold blev selvfølgelig skiftet ud, noget blev opdateret, men i al væsentlighed var de næste 5 måneders indhold det samme som i de sidste 5 måneder.

Blev brugerne så ikke trætte af det? Nogle gjorde måske, der var mange som igen og igen likede, delte og kommenterede det samme indhold. Nogle havde måske glemt, at de havde set det før, men en vigtig pointe om Katrine Emme Thielke understregede var, at folk i lige så høj grad gerne vil se indhold, som bekræfter dem i noget, de allerede ved, som de vil se indhold, der fortæller dem noget nyt.

Der kan godt være, at du ikke kan gøre det samme som social media-manageren i eksemplet, men tænkt alligevel over, om du ikke kan tage noget af det indhold, du har lavet de sidste par år og så simpelthen bare bruge det igen – måske med en lille tilpasning. Det samme gælder f.eks. indhold, du har liggende på dit website. Kunne noget af det, f.eks. en blogartikel, danne grundlag for flere mindre opdateringer på sociale medier?

Et godt og meget lavpraktisk trick i denne sammenhæng, hvis man har en blog, er simpelthen, så vidt det er muligt, at lade være med at sætte dato på ens blogindlæg. Og at undlade tidsreferencer i stil med: ”i sommeren [årstal] så vi at bla-bla”. Så snart du sætter en dato på eller laver en tidsreference, så sætter du også en udløbsdato, for hvis jeg som læser ser det et år efter er min første tanke: ”Det er gammelt indhold. Det gider jeg ikke at spilde tid på.”

Det bliver nok aldrig decideret nemt at finde på indhold til sociale medier, men med nogle af de værktøjer Katrine Emme Thielke præsenterede os for i webinaret, og som jeg her har nævnt nogle stykker af, kan du i forhåbentlig få hul på opgaven.

Bonuslektion i Social Media-klassen: Indholdsskemaet

En af de metoder jeg selv bruger til at skabe indhold, har jeg ikke rigtig noget godt navn for, så i mangel af bedre kalder jeg den indholdsskemaet. Efter den metode opdeler jeg en virksomhed i afdelinger, f.eks. regnskab, markedsføring, salg og så videre. Det er jobfunktioner jeg selv varetager i min egen, lille enmandsvirksomhed, men noget som i større virksomheder ville være deciderede afdelinger.

Derefter opdeler jeg året i årstider og begivenheder (f.eks. Black Friday, skoleferier m.v.) og så tager jeg simpelthen afdelingerne fra en ende af og spørger mig selv hvad dén afdeling kan bidrage med af godt indhold som er relevant for dén årstid eller begivenhed.

Er du medlem af Social Media-klassen, kan du se den metode i praksis i lektionen ”Indholdsskemaet – en metode til at skabe indhold til sociale medier”. Er du ikke medlem, skulle du overveje at blive det! Du kan finde priser og mere info her: https://social-media-klassen.dk/forside/

Noter:

I forbindelse med Gavebarometeret omtaler Katrine Emme Thielke i webinaret bogen ”Contagious” af Jonah Berger. Den koster 159,95 på Saxo.com (august 2021). Du kan også læse eller høre den på Mofibo. På Bookmate kan du ikke finde selve bogen, men du kan læse et Instaread-sammendrag af den.

Katrine nævner også, at Astrid Haug har en version af gavebarometeret. Det kan du finde i bogen ”Sig du kan li mig”, som koster 259,95 på Saxo.com (august 2021). Den kan også læses både på Mofibo og Bookmate

Den Ultimative FAQ har Katrine Emme Thielke fra bogen ”5 content marketing-taktikker” af Joakim Ditlev. Den kan fås gratis som e-bog, hvis du tilmelder dig Joakims nyhedsbrev, hvilket du kan gøre her: https://www.contentmarketing.dk. Du kan også købe Content Marketing Bogen af Joakim Ditlev & Signe Damgaard Jepsen på Saxo.com. Den koster 219,95 kr (august 2021) 

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *