En af de udfordringer, mine kunder typisk nævner, at de har med Facebookannoncering er, at det er svært at bevare fokus, når der er så mange muligheder. Derfor er en central del af min rådgivning at hjælpe med at sætte tingene i system.

Det gør jeg med strategien De Fire Arbejdsområder, som jeg har rådgivet små og store virksomheder efter i snart sagt alle de år, jeg har undervist i annoncering på Facebook og Instagram. De Fire Arbejdsområder er også den strategi, som ligger til grund for alt det indhold om Facebooks annoncesystem, du har adgang til som medlem af Social Media-klassen.

Ordet ”strategi” kan for nogen måske lyde meget fancy og kompliceret. Noget som kun store virksomheder og organisationer har. Det er det absolut ikke i mine øjne. En strategi er ganske enkelt bare det forkromede overblik. Har du det ikke, så er det ikke så svært at få; du kan starte med at læse videre. Vil du hellere se det forklaret som video, så finder du sådan en nederst her i artiklen.

Lad os hoppe ud i det! De Fire Arbejdsområder er:

1. Branding

Du skal gøre opmærksom på dig selv. Og vigtigst af alt: Du skal gøre nye, potentielle kunder opmærksom på dig; folk, du ikke tidligere har haft kontakt til.

Det betyder i praksis, at du skal målrette dine annoncer på baggrund af køn, alder, interesser, geografi med videre. Det lyder simpelt nok, men for mange er det en kilde til stor frustration, for hvilke interesser skal man vælge? Hvad passer bedst til netop det indhold, man sidder med lige i dag?

Hvis du kan genkende de frustrationer, så er det fordi du skal vende tingene på hovedet: Du skal ikke sidde hver gang du har et stykke indhold og spekulere på den bedste målretning. Du skal derimod på forhånd have truffet nogle kvalificerede beslutninger om, hvem dine typiske målgrupper er. Derefter skal du oprette disse målgrupper som “gemte målgrupper” på din annoncekonto.

Hvis du på forhånd gør dig nogle strategiske overvejelser om, hvor du med størst sandsynlighed finder dem, som vil være interesseret i dine budskaber, så slipper du for at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang, du har et budskab, du skal have ud. Det sparer tid.

Hvis du ikke gør dig nogle strategiske overvejelser så risikerer du også at ende der, hvor så mange er endt før dig: Med en alt for bred eller i visse tilfælde decideret fejlagtig målretning.

2. Kommunikation til din kernemålgruppe

Det er umuligt helt at undgå at skyde med spredehagl, når man annoncerer på Facebook/Instagram. Men det er ikke klogt kun at skyde med spredehagl, som netop er det, du til en vis grad gør i arbejdsområde 1. Du skal dog også huske det, jeg kalder din kernemålgruppe.

Når du promoverer dit indhold til nye, potentielt interesserede Facebookbrugere, så er de fleste modtagere faktisk ikke interesserede. Men nogle er! De interagerer med dit indhold (reagerer, klikker på vis kommentarer, klikker på billedet o.s.v.), ser din video eller klikker på et link.

Alligevel ignorerer mange annoncører disse brugere: Næste uge når der er nyt indhold, så målretter de det igen på baggrund af demografi og interesser. Det betyder, at dem som interagerede ugen før måske nok igen er i målgruppen, men det er slet ikke sandsynligt, at de bliver ramt af indholdet. Det er uklogt, for de har jo vist interesse!

Kommunikation til kernemålgruppen handler om at holde gryden i kog ved løbende at bruge lidt budget på at nå de folk, som har tilkendegivet en interesse:

  • Folk, der synes godt om din Facebookside
  • Folk, som har interageret med dit indhold på Facebook/Instagram
  • Folk, som har besøgt dit website

Helt konkret er det, du skal gøre, med jævne mellemrum at promovere opslag på din Facebookside til de ovennævnte tre målgrupper. På den måde får du både fat i fans, som ikke ser dine opslag organisk længere og du får fat i personer, som ikke er fans, men som sandsynligvis er interesserede alligevel.

3. Automatiseringer

Dette arbejdsområde har virkelig potentiale til at gøre dit arbejde med Facebookannoncering utroligt meget mere effektivt! Det drejer sig om at få sat nogle annoncer op som kører hele tiden og som bliver vist for Facebookbrugere, der har gjort A, men ikke gjort B.

Det kan f.eks. være, at du har fået lavet en fed video. Den video vil du gerne vise til folk – især dem, som har vist interesse for dit andet indhold. I stedet for med jævne mellemrum at målrette en annonce imod f.eks. din kernemålgruppe, sætter du i stedet en kampagne op, som er målrettet imod alle dem, som har interageret for nyligt, men som ikke har set din video.

Folk kommer i målgruppen hvis de interagerer med en af dine andre annoncer eller opslag og de ryger ud af den igen, når de har set f.eks. 10 sekunder af din video.

Man kan lave et utal af automatiseringer og det er den tredje arbejdsopgave man har med Facebookannoncering. Den kan virke uoverskuelig, for igen: Hvor skal man starte? Spørgsmålet er dog nemt at svare på, for du skal bare starte et sted. Sæt dig det overskuelige mål at lave én automatisering pr. måned. Om 12 måneder har du 12 automatiseringer, som arbejder for dig.

4. Kampagner

Dette punkt er nok det mest forvirrende, for hvor de andre punkter er faste rutiner, så er dette noget mere flydende. Med ordet kampagner mener jeg det, som vi i gamle dage (før Facebook, Google, LinkedIn med flere kom og begyndte at bruge ordet “kampagne” om noget helt andet) kaldte en reklamekampagne: En tidsafgrænset periode hvor man med sin kommunikation sætter fokus på et bestemt emne, et produkt eller lignende. Arbejdsområdet kampagner er en måde at adskille det daglige arbejde fra netop de enkeltstående, store kampagner.

De tre andre arbejdsområder har fast definerede målgrupper. Når jeg taler kampagner, så er alle bolde i luften. Du skal  både bruge dine branding-målgrupper, men du har sikkert også behov for at lave andre målretninger. Du skal også promovere indholdet til din kernemålgruppe. Og du skal sandsynligvis også lave nogle tidsbegrænsede automatiseringer, f.eks. annoncer målrettet alle, som har været på din landing page, men ikke har tilmeldt sig dit event – hvis det er et event, din kampagne handler om.

Vær produktiv – ikke kreativ

Okay, overskriften er sat på spidsen, for selvfølgelig skal du være kreativ. Men pointen er, at hvis du hver gang. du sætter dig ned foran Facebooks-annoncesystem, tænker: “Nå, hvordan griber jeg nu denne her opgave an”, så griber du sandsynligvis hele din Facebookannoncering forkert an.

I en presset hverdag er det umuligt at skulle være kreativ hele tiden. I stedet drejer det sig om at få tingene gjort. Kreativiten kan du gemme til de tidspunkter, hvor du har tid til at sætte dig ned og træffe nogle strategiske beslutning om hvem, du skal rette din branding-indsats imod, evaluere på tidligere Facebook-kampagner og så videre.

Facebooks annoncesystem er stort. Men det er kun uoverskueligt hvis man ikke træffer nogle valg og følger dem. Forhåbentlig kan de fire arbejdsområder hjælpe dig på vej!

Video:

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.