Jeg ved det godt: Det er noget af en påstand denne artikels overskrift kommer med. Og den er heller ikke nødvendigvis helt sand, for hvis Facebooks annoncesystem ikke var vanskeligt, hvorfor findes der så folk som mig, der lever af at undervise i blandt andet netop det system?

Den er dog heller ikke helt usand, for godt nok er der mange knapper, funktioner og uforståelig tekst i annoncesystemet, men du behøver faktisk ikke at trykke på, bruge eller læse alt. Du kan rent faktisk slippe afsted med at sætte dig ind i seks ting og så er du kørende. Så kan du oprette annoncer. Og så kan du altid bygge mere på senere.

Hvordan spiser man en elefant? Ved at tage en bid ad gangen. Det er også sådan man lærer et system som Facebooks annoncesystem at kende. I denne artikel vil jeg introducere dig for de tre niveauer i systemet og vise dig de seks bidder, du skal starte med at tage af elefanten.

Tysk grammatik

Når jeg underviser i Facebooks annoncesystem, siger jeg altid til mine kursister, at de 3 niveauer (og de 6 ting, man skal starte med at sætte sig ind i) er ligesom tysk grammatik: Du skal bare lære det. Der er ikke nødvendigvis logisk, der er ikke nødvendigvis nogen god forklaring, men det er som det er og der er ikke noget, du kan gøre for at ændre det!

Det første niveau hedder kampagneniveauet og det er det øverste niveau. Herunder kommer annoncesætniveauet. Nederst kommer annonceniveauet.

Kampagne, annoncesæt, annonce. Værsgo: Sig det for dig selv indtil det sidder fast og så kan vi gå videre til at se på de i alt seks ting du skal gøre på de forskellige niveauer.

Husk, at der er mange ting du kan gøre på de forskellige niveauer, men det er kun seks ting du skal gøre.

Kampagne-niveauet

På dette niveau skal du vælge målsætningen for din kampagne – og det vil så også sige for din annonce. Du skal med andre ord vælge, hvad du vil opnå. Vil du have trafik til dit website eller din app, f.eks.? Eller vil du have folk til at interagere med dit indhold, altså dele, synes godt om, kommentere? Eller vil du gerne have vist så meget af din video som muligt?

Annoncesæt-niveauet

Her er der noget flere ting at tage stilling til og det første er budget. Hvor mange penge vil du bruge? Det er virkelig et spørgsmål, som kan sætte folk grå hår i hovedet, for hvad hvis man kommer til at bruge for mange og spilder sine penge? Og hvad hvis man kommer til at bruge for lidt og går glip af værdifuld eksponering?

Hvis du er en garvet annoncør, så er dette absolut relevante spørgsmål, men ellers er det ikke. Du bliver nødt til at kaste dig ud i at prøve nogle ting af og den slags koster penge. Brug 25 kroner. Brug 1000 kroner. Det er ikke de første annoncer, du laver på Facebook, som kommer til at give dig succes – eller ruinere dig.

Det næste, du skal tage stilling til, er tidsrummet: I hvilken periode skal din annonce køre? Det er kun dig selv, der ved det, for det kommer an på hvor lang tid den er relevant.

Målgruppe er tredje punkt. Dét er ikke nødvendigvis nemt, det må jeg indrømme. Men det er trods alt heller ikke så vanskeligt som nogen – inklusive dig selv, måske – gør det til og igen: Hvis du er nybegynder, så accepter, at du kommer til at begå nogle fejl. De mest åbenlyse er dog nemme at undgå: Hvis du har en fysisk butik i Næstved og ingen webshop, så skal du f.eks. næppe vælge at få vist din annonce i hele Danmark – så er Næstved givetvis nok.

Målgruppe – eller målretningen, som jeg foretrækker at kalde den – er i øvrigt noget, jeg altid har forberedt på forhånd med den funktion, som hedder ”gemte målgrupper”. Hvorfor du skal bruge dem, kan du læse om her (åbner i en ny fane): Gemte målgrupper = annonceringsstrategi

Sidste punkt på annoncesætniveau er annoncens placering og her er der ikke tale om geografisk placering, men derimod, om du vil have vist annoncen på f.eks. Facebook, Instagram eller Messenger. Om den skal vises i nyheder, i stories, på markedspladsen eller nogle af de mange andre steder, du kan få den vist.

Facebooks egen anbefaling er, at du lader dem vælge. Når jeg alligevel har punktet med under de seks ting, du skal tage stilling til, er det fordi, jeg personligt mener det er bedre at have styr på præcis hvor ens annonce vises – ikke mindst for dermed også at have styr på hvordan den fremtræder for modtageren.

Placeringer er med andre ord, ligesom målgruppen, et område du med fordel kunne sætte dig lidt mere ind i – hvis ikke før, så senere. For igen: Er du nybegynder, så er det vigtigste sådan set at komme i gang og undgå at forvirre sig selv mere end højst nødvendigt.

Annonce-niveauet

Det nederste og sidste niveau er indholdet. Det er her du skal beslutte hvad modtageren skal se og det kan enten være et opslag, du i forvejen har lavet på din Facebookside eller det kan være en annonce, du opretter fra bunden med tekst, billede/video, links og så videre – og som så ikke bliver vist på din Facebooksides væg. Sidstnævnte er det, som før i tiden hed en dark post; et udtryk mange i øvrigt stadig bruger.

Lad os lige tage den nede fra og op:

  • Annoncen er det, folk ser.
  • Annonceniveauet er hvem, der ser det
  • Kampagneniveauet er hvad, du gerne vi have dem til at gøre, når de ser det.

Dette er i al sin enkelthed Facebooks annoncesystem og det er her, med disse 6 punkter, du skal begynde, hvis du vil have styr på det.

Bon appétit!

I videoen herunder viser jeg dig, de seks trin jeg, lige har nævnt herover.

God fornøjelse med at spise elefanten!

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *