Facebooks Business Manager er i mine øjne helt umulig at komme udenom, hvis du bruger Facebook (og Instagram) i din markedsføring og især hvis du bruger annoncekroner. Alligevel er der mange mindre virksomheder, som ikke bruger det. Sørg for, at du ikke er iblandt dem!

Denne artikel er en introduktion til Facebook Business Manager. Hvis du foretrækker at få det forklaret i en video i stedet for at læse, så finder du sådan en i bunden af artiklen.

I tidernes morgen…

Før Business Manager-systemet blev introduceret, fandtes der profiler (privatpersoner), annoncekonti (tilknyttet profiler) og sider (virksomheder, organisationer m.v.). Der fandtes naturligvis også grupper, men de er mindre vigtige i denne sammenhæng, så dem tillader jeg mig at glemme.

Alle profiler havde en annoncekonto – og kun én. Når du oprettede en side, blev du administrator på siden. Du havde altså din profil, til den var knyttet en annoncekonto og så blev du administrator på en side. Hvis du havde ansatte eller kollegaer, som også skulle arbejde med siden, kunne du tildele dem adgang og de kunne også få adgang til din annoncekonto; endda som såkaldt administrator.

Men en meget vigtig detalje er denne: En annoncekonto tilhørte en profil – ikke en side – og den kunne ikke skifte ejerskab. En anden end dig selv kunne derfor godt administrere annoncekontoen, men ikke eje den.

Jeg skriver ovenstående i datid, hvilket sådan set er lidt misvisende, for det gamle system eksisterer faktisk stadig. Før Business Manager blev introduceret, skabte det dog en hel del problemer, for hvad hvis den medarbejder, hvis annoncekonto man brugte, forlod virksomheden?

Husk på, at annoncekontoen var knyttet til en profil, ikke en side. Svaret er derfor: Så forlod annoncekontoen også virksomheden. Medarbejderen kunne ikke overdrage sin annoncekonto til en kollega. Det var, for at sige det mildt, virkelig noget rod!

Business Manager-systemet

Det rod kom der en vej ud af med Facebook Business Manager. Man kan sige, at Business Manageren udgør et ekstra lag mellem profil og side/annoncekonto. Med Business Manager-systemet har vi altså stadig profiler, sider og konti, men vi har også selve Business Manageren, som kan beskrives som en virksomheds administrative tilstedeværelse på Facebook.

Virksomheden er registreret på Facebook gennem sin Business Manager og hertil knyttes så Facebooksiden og annoncekontoen – eller flere sider og flere konti. De profiler, som skal have adgang til sider/annoncekonti, får det nu ikke direkte, men gennem Business Manageren.

Det er værd at lægge mærke til, at jeg skriver “annoncekonti” – i flertal. Hvor en profil tidligere kun kunne have én konto, kan en Business Manager nemlig havde flere. Det er en stor fordel hvis du f.eks. er i en virksomhed med flere afdelinger, som har hver deres markedsføringsbudget.

Som tilknyttet til en Business Manager kan du have status af enten administrator eller ansat. Administratoren har fulde rettigheder til at tildele og fjerne rettigheder hos andre. Ansatte har kun adgang til det, en administrator har tildelt dem adgang til.

Ejerskabet over de enkelte aktiver tilhører som sagt virksomheden, d.v.s. dennes Business Manager. Det er en kæmpe forbedring fra det gamle system hvor det f.eks. var den marketingansvarliges personlige annoncekonto, som blev brugt.

Mange fordele – ingen ulemper

Min anbefaling er som nævnt helt klar: Hvis du bruger Facebook professionelt til markedsføring af din virksomhed (hvad enten du er ejer eller ansat) så bør du bruge Business Manager-systemet. Der er i mine øjne kun fordele:

  • Bedre overblik over hvem, som har adgang til dine aktiver (sider, annoncekonti m.v.)
  • Nemmere samarbejde med eksterne leverandører (f.eks. bureauer eller konsulenter)
  • Mulighed for verificering af dit webdomæne (hvilket lader dig skifte f.eks. billeder, når du deler links til dig website
  • Bedre adskillelse mellem arbejde og din private Facebookprofil
  • Nem overdragelse af adgange ved f.eks. jobskifte
  • Nem overdragelse af ejerskab over aktiver ved f.eks. salg af virksomhed

Forsæt selv listen!

Jeg hører tit folk sige, at de ”arbejder i Business Manager” og nogle giver også udtryk for, at de synes det er mere besværligt, hvilket jo nok må siges at være en ulempe.

I mine øjne skyldes det dog at folk simpelthen har overset, at man faktisk ikke ”arbejder i Business Manager”. Man arbejder på sin Facebookside (laver opslag, svarer på kommentarer m.v.) eller man arbejder i Annoncecenter eller Annonceadministrator – ligesom man altid har gjort.

Business Manager er blot det sted, hvor det hele er organiseret; Det er noget, du får styr på én gang og så fortsætter du ellers med dit arbejde som du altid har gjort.

Husk nu det annoncekonto-ejerskab!

Et enkelt problem som Business Manager-systemet desværre ikke har løst er det med ejerskabet over annoncekonti. Ligesom en profil tidligere ikke kunne overdrage sin annoncekonto til en anden profil kan en annoncekonto heller ikke fjernes fra en Business Manager.

Derfor er det meget vigtigt, at du, hvis du benytter et bureau til at hjælpe med din annoncering, sikrer dig, at bureauet arbejder på din konto, som er tilknyttet din Business Manager. Hvis I har valgt løsningen at bureauet har kontoen og du ønsker at skifte bureau en dag, så vil dit gamle bureau ikke kunne overdrage dig annoncekontoen – selv hvis de ville.

Video: Introduktion til Facebook Business Manager

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *