Mange community managers har gennem tiden set deres snit til hurtigt at øge antallet af deres Facebook-sides fans ved at invitere brugere til at synes godt om deres side. Forbrugerombudsmanden har nu slået fast: Det er i strid med markedsføringsloven.
Som administrator af en Facebook-side kender du givetvis denne notifikation, som Facebook med jævne mellemrum sender dig på din side – især hvis den ikke har så mange fans:
Notifikationen kommer nogle gange, hvis en bruger har syntes godt om et opslag eller en annonce fra din Facebook-side, men ikke er fan af siden. Den er ganske uskyldig formuleret: “hjælp hende”… Hvem kan dog sige nej til at hjælpe?
Jeg har i en anmodning om forhåndsgodkendelse bedt Forbrugerombudsmanden om at tage stilling til lovligheden i funktionen set i forhold til markedsføringsloven. Svaret er klart: Det er ikke tilladt. Men før vi kommer til grunden, så lad mig først beskrive hvad funktionen indebærer.
Klikker du på notifikationen på din Facebook-side, kommer du i sædvanlig Facebook-stil faktisk ikke til et sted, hvor du nemt kan invitere brugeren til at synes godt om din side. Brugervenligt design er ikke altid lige Facebooks stærke side. I stedet kommer du til det opslag, brugeren har syntes godt om, og her skal du så klikke på linket hvor der står hvor mange reaktioner, du har fået på opslaget:
Det bringer dig så til en liste over disse personer og det er her, du har mulighed for at invitere en person, som ikke synes godt om din side, til at gøre det:
Det er så det, du ikke skal gøre, for det er i strid med markedsføringslovens bestemmelser om uanmodet elektronisk henvendelse eller det, vi i daglig tale kalder spam.
For dig, som har travlt får du her Forbrugerombudsmandens svar på min henvendelse (se det fulde svar via linket nederst i denne artikel):
“[det er] Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Facebook-notifikationer er omfattet af begrebet ”elektronisk post” som defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 15. Derfor er den beskrevne notifikation i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 1, medmindre modtageren har givet sit forudgående samtykke hertil.”
Eller sagt på almindelig dansk: Med mindre du har fået brugerens samtykke til, at du må henvende dig til dem så bryder du markedsføringsloven ved at trykke på inviter-knappen.
For dig, der gerne vil have en lidt mere uddybende forklaring kommer den herunder.
At det er muligt betyder ikke, at det er lovligt
Et af de dokumenter, som er pligtlæsning for enhver, der beskæftiger sig professionelt med markedsføring på sociale medier, har det mundrette navn “De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier af 3. maj 2012”.
I bilag 3 (side 19) står der en sætning, som måske er en af vigtigste i hele dokumentet:
“Erhvervsdrivende kan […] ikke indrette sin markedsføring i tillid til, […] at de funktioner, som det sociale medie stiller til rådighed, er i overensstemmelse med lovgivningens regler.”
Lad os lige skære den ud i pap: Blot fordi en funktion er tilgængelig på Facebook betyder det ikke, at funktionen er lovlig i henhold til den danske markedsføringslov.
Egentlig bør det ikke komme som en overraskelse for nogen at “muligt” ikke er det samme som “lovligt”.
Blot fordi det er muligt for dig at ringe på folks hoveddør for at sælge dem en støvsuger, betyder det ikke, at det er tilladt at gøre det. Blot fordi det er muligt for dig at køre 170 km i timen gennem dit villakvarter betyder det ikke, at det er tilladt at gøre det. Blot fordi det er muligt at sende folk en mail uden samtykke betyder det ikke, at det er tilladt at gøre det.
Og blot fordi det er muligt, på Facebook, at invitere en bruger til at synes godt om din Facebook-side betyder det ikke, at det er tilladt at gøre dét.
Markedsføringsloven forbyder ikke (kun) at sende e-mails uden samtykke
De fleste er klar over, at det ikke er tilladt for en virksomhed at sende en forbruger en e-mail uden, at den pågældende forbruger aktivt har givet sit samtykke (og så er der et par andre tilfælde hvor det er tilladt, men lad nu det ligge i denne sammenhæng).
Men faktisk står der slet ikke i selve markedsføringsloven, at lige netop det, at sende en e-mail er ulovligt. Det, der står er, at det ikke er tilladt at henvende sig “ved brug af elektronisk post” (§ 10, stk. 1) og elektronisk post defineres som:
“Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres på nettet eller på modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.” (§ 2, stk. 15)
Det, at vi som regel omtaler spam som noget, man sender pr. e-mail, er givetvis en stor del af årsagen til, at de færreste er opmærksomme på, at e-mails blot er én af mange måder hvorpå, man kan henvende sig elektronisk til forbrugerne. Derfor er de færreste opmærksomme på, at de andre måder faktisk også er omfattet af de samme regler som e-mails.
Det betyder, at du hverken må sende messenger-beskeder, snaps, beskeder via Instagram, lydfiler via dropbox-deling eller hvad man nu ellers kan finde på af metoder som betyder, at en bruger får en notifikation om, at en meddelelse ligger og venter på vedkommende.
Invitationer til sider er elektronisk post
Det er her problemet opstår i forbindelse med inviter-funktionen. Den skaber nemlig lige præcis en notifikation, som ligger og venter på, at brugeren logger på:
I visse tilfælde sender Facebook sågar en mail til brugeren om, at de er blevet inviteret til at synes godt om en side.
Måske en lidt for rigid lov…
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg selv, som Facebook-bruger, altid har fundet inviter-funktionen umådeligt irriterende og som side-admin er det derfor også en funktion jeg har holdt mig fra – uagtet at jeg vidste, det var en nem, hurtig og ikke mindst gratis måde at få flere til at synes godt om min side.
Egentlig kan jeg også godt se logikken bag andre side-admins brug af funktionen: En bruger har vist interesse for ens side ved at synes godt om indhold fra den. Hvorfor ikke “fortsætte samtalen” ved at række ud til brugeren og bede om et tættere forhold?
På trods af at jeg selv, da jeg bad om Forbrugerombudsmandens vurdering, var sikker på, at inviter-funktionen var i strid med markedsføringsloven og på trods af, at jeg selv finder den irriterende, vil jeg nok alligevel mene, at det er et eksempel på, at markedsføringsloven er så strengt formuleret, at vi ender laaaaangt inde på den rigtige side af grænsen for hvad der er rimelig beskyttelse af forbrugeren.
Der skal vi også være; på den rigtige side. Men måske vi ikke behøver at være så langt inde.
Vi skal på den ene side ikke kunne sende folk beskeder og mails konstant og vedvarende uden et samtykke. Men på den anden side virker det urimeligt, at en virksomhed ikke må følge op på en interesse-tilkendegivelse fra en bruger.
Dét er dog en helt anden diskussion, som jeg meget gerne vil tage med både lovgivere og Forbrugerombudsmanden hvis nogen af dem skulle finde på at spørge mig. Indtil da står vi som sideejere tilbage med et væsentligt spørgsmål: Hvordan skal vi så få flere til at synes godt om vores Facebook-sider?
Antallet af fans er en åndet KPI
Mit svar på hvordan man får flere til at synes godt om ens Facebookside er som oftest et modsvar: Hvad skal du egentlig bruge et højere tal til? Og selv hvis du har noget fornuftigt (i dine egne øjne) at bruge det til, var der så ikke andre tal, der var bedre at se på?
Dét emne er en hel blogartikel værdig og den har jeg faktisk skrevet. Du kan læse den her (link åbner i nyt vindue): Att: Chefen. Emne: Antal fans er en åndet KPI
Links til yderligere læsning
Hvis du er en af dem som tænker, at du måske godt kunne trænge til at genlæse nogle af de regler, som regulerer markedsføring på sociale medier, så er føromtalte dokument “De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier af 3. maj 2012” et godt sted at starte. Standpunktet er opdateret 2017.
Læs det her (link åbner i et nyt vindue): Standpunktet
Standpunktet bygger på markedsføringsloven, som det også er en ret god idé at have styr på hvis man beskæftiger sig med markedsføring (for nu at sige det mildt).
Den kan du finder her (link åbner i et nyt vindue) : Markedsføringsloven
En anden ting det er smart at have styr på er Facebooks egne regler.
Dem kan du finde her (link åbner i et nyt vindue) : Politikker om sider, grupper og begivenheder
Sidst men ikke mindst er du velkommen til at læse det svar Forbrugerombudsmanden har givet (link åbner i et nyt vindue): Forbrugerombudsmandens fulde svar om inviter-funktionen
Skriv en kommentar