En af de ting, eksperter i sociale medier bliver hyret til, er at besvare det store spørgsmål: Hvordan kan vi bruge sociale medier til at skabe større omsætning? Eksperterne kan svare et langt stykke hen ad vejen – men svarene på de vigtigste spørgsmål, har du selv.
Egentlig er det såre simpelt: Der er tre vigtige parametre for succes med Social media-marketing. To af dem er disse:
- Målretning
- Budskab
Man kan diskutere fra nu af til dommedag om det ene eller det andet skal stå først. Når alt kommer til alt, er de nok sideordnede: Selv det mest gennemarbejdede budskab nytter ikke meget, hvis det rammer den forkerte målgruppe. Ligesom det ikke nytter meget, at man har fundet den helt perfekte målgruppe at rette sine budskaber mod, hvis man ikke kan udforme et ordentligt budskab.
I forhold til målretning bliver jeg nok lige nødt til at specificere, at den slags gøres i de sociale mediers annoncesystemer. Bruger man ikke penge på at få sine budskaber spredt (hvilket jeg personligt mener, at man bør), så foregår valg af målgruppe primært ved valg af medie.
Hvad er så din målgruppe? Hvilket budskab virker? Beklager, hvis du vil have svar på dét spørgsmål, så er det ikke en social media-ekspert du skal have fat i. Du skal have fat i dig selv, for svaret på spørgsmålene ligger i dit eget branchekendskab.
Idéen til denne artikel fik jeg, da jeg en dag på Twitter blev kontaktet af en bruger, Peter Zuleger, som spurgte mig, om jeg kendte til ejendomsmæglere, der gjorde det godt på Facebook.
Det er et spørgsmål som jeg ikke kan svare på. Jeg kan naturligvis, som alle andre, se på en virksomheds sociale medier og sige om jeg synes, at det de laver, er godt eller dårligt efter min personlige smag, men om det er godt eller dårligt i forhold til om det virker, dét kan jeg ikke sige noget om uden at have adgang til tallene bag.
Jeg ved dog, at ejendomsmæglerkæden Robinhus er blandt dem, som er langt fremme i vognen. Ikke fordi jeg kender deres resultater (for det gør jeg ikke), men fordi jeg ved at folkene, som arbejder for Robinhus, er mere end bare almindeligt skarpe knive i onlineskuffen. Jeg nævnte derfor Robinhus for Peter Zuleger.
Den ægte ekspert kommer på banen
Min omtale af Robinhus blev set af Torben Andersen, som er grundlægger af og tidligere direktør for netop Robinhus. Han tog del i samtalen som, viste det sig, Peter havde startet fordi han var i gang med at sælge sit eget hus og gerne ville annoncere på Facebook.
Der er så mange guldkort i det korte svar fra Torben, at jeg dårligt kan få armene ned af ren begejstring:
“Kvinder 30-60”. Nu hvor Torben siger det, kan jeg se, at jeg faktisk godt vidste det. Jeg kan se i mit eget Facebookfeed, at det typisk er kvinder, der deler boliger. Hvis mænd i mit netværk deler boliger, er det ofte fordi de kender ejeren og vil hjælpe med salget. Men ville jeg have husket det, hvis jeg sad og skulle lave annoncen? Det tvivler jeg på. Jeg tror, jeg ville have målrettet mod både mænd og kvinder.
“Med bopæl i nærheden”. Dén havde jeg ikke tænkt på. Det er ikke første gang jeg møder problematikken med hvem man skal målrette boligannoncer til. Ofte går diskussionen på: Hvor kommer de folk fra, som gerne vil flytte til dette område? Torben går helt uden om den diskussion og vil satse på dem, som allerede bor der. Næste guldkorn giver os forklaringen på dét fokus:
“Skriv de skal dele/tagge venner, der vil flytte til området”. Det er jo logik for burhøner, når man tænker over det! Hvis du har 1.000 kroner til at annoncere, hvordan bruger du så bedst dine penge på Facebook? Forsøger du at ramme bredt i et eller andet geografisk område du gætter på, at den kommende køber befinder sig i? Eller forsøger du at få fat i ambassadører i lokalområdet?
Der kommer flere guldkorn fra Torben:
Mænd klikker – men kvinder klikker betydeligt mere. Med andre ord: Hvis du vil bruge dit budget optimalt, lægger du en større del af det på kvinderne. Og så kommer der også lige et godt råd, som egentlig burde være overflødigt, men som jeg selv ved af erfaring, at det er godt at understrege – og hellere én gang for meget end en gang for lidt: Sørg nu for, at tingene ser ordentligt ud!
Den vigtigste pointe i denne samtale kommer dog i Torbens sidste tweet, som inspirerede mig til denne artikel.
Det Torben mellem linjerne skriver er: 17 år som ejendomsmægler har gjort, at han ved hvordan man sælger huse. Det er i høj grad min pointe i denne artikel.
Stol aldrig på en social media-ekspert…
Det, social media-eksperter som jeg selv, ved, er hvor knapperne sidder og hvordan de fungerer. Jeg kan komme med nogle generelle betragtninger og kan også rette konkrete fejl som folk begår.
Det, jeg dog ikke kan, er at fortælle en ejendomsmægler, som har været 17 år i branchen, hvordan man sælger huse. Det ved han/hun alt om selv, men glemmer ofte det faktum når det pludselig skal gøres på sociale medier. Det er en undervurdering af egen evner som jeg gennem årene har set i stort set alle de virksomheder jeg har undervist eller rådgivet.
Påtag dig rollen som ekspert – for det er du!
Der er naturligvis mangt og meget, som er anderledes online end i den fysiske verden, men fællesnævneren er trods alt, at begge steder er det mennesker, vi interagerer med. Derfor er der en ting, som kommer aldrig til at ændre sig: Det solide branchekendskab, og kendskabet til produktet og kunden, vil altid have en værdi. Det er dig, der er ekspert på lige netop dit felt.
De to parametre for succes med annoncering på sociale medier er målretning og budskab. Det tredje er branchekendskab. Ingen af de tre kan stå alene og ingen kan danne par. Hvis det for alvor skal være godt, så skal det være et ménage à trois
Skriv en kommentar